Τρίτη, 19 Μαρτίου 2019 03:59:38 AM

rss2 buttons 01
Βρισκεστε εδω: 935ζην | τεχνες & πολιτισμος | κινηματογραφος | Γιώργος Λάνθιμος: Με την «Ευνοούμενη» στον δρόμο των Oσκαρ;

Γιώργος Λάνθιμος: Με την «Ευνοούμενη» στον δρόμο των Oσκαρ;

lanthimosthe.favouriteH πολυαναμενόμενη ταινία του Γιώργου Λάνθιμου «Η ευνοούμενη» θα προβληθεί στην Ελλάδα στις 31 Ιανουαρίου σε επιλεγμένες κινηματογραφικές αίθουσες και στη συνέχεια θα κάνει "επίσημο άνοιγμα" στους κινηματογράφους στις 7 Φεβρουαρίου. Η υπόθεση διαδραματίζεται στις αρχές του 18ου αιώνα, στην Αγγλία, που βρίσκεται σε πόλεμο με τους Γάλλους. Η φιλάσθενη βασίλισσα Άννα (Ολίβια Κόλμαν) βρίσκεται στον θρόνο και η στενή της φίλη λαίδη Σάρα (Ρέιτσελ Βάις) κυβερνά τη χώρα στη θέση της. Όταν η νέα υπηρέτρια Άμπιγκεϊλ (Έμμα Στόουν) εμφανίζεται στην αυλή, ανατρέπει τις ισορροπίες...

....Στα γραφεία της ιρλανδικής εταιρείας Element Pictures στο Δουβλίνο (η οποία είναι ο βασικός παραγωγός της ταινίας του Λάνθιμου), πρέπει να είναι πανευτυχείς αυτή τη στιγμή, καθώς η «Ευνοούμενη», με τις δέκα υποψηφιότητες για Όσκαρ, ξεχώρισε μακράν από πολλές ταινίες εποχής που συνωστίζονται αυτή τη στιγμή στις αίθουσες.

...Ο ίδιος ο Λάνθιμος είναι προσεκτικός στις δηλώσεις του και δηλώνει πως νιώθει «κάπως σαν εξωτερικός παρατηρητής» σε αυτόν τον ξέφρενο χορό της διασημότητας και των βραβεύσεων που έχει ξεκινήσει και θα κορυφωθεί στη 91η τελετή απονομής των βραβείων Όσκαρ, την Κυριακή 24 Φεβρουαρίου, στο Dolby Theatre του Χόλιγουντ. Η «Ευνοούμενη» του Γιώργου Λάνθιμου μαζί με το «Roma» του Μεξικανού Αλφόνσο Κουαρόν ηγούνται της φετινής οσκαρικής κούρσας, αφού και οι δύο ταινίες είναι υποψήφιες για δέκα βραβεία. Δύο είναι τα κυρίαρχα χαρακτηριστικά αυτών των δύο ταινιών: Και οι δύο ταινίες έχουν σκηνοθέτες μη Αμερικανούς (στοιχείο που μάλλον αντανακλά την δυστοκία για νέες, δημιουργικές προτάσεις στον αμερικανικό κινηματογράφο), και οι δύο ταινίες έχουν στο επίκεντρο γυναικείους χαρακτήρες να κυριαρχούν... Ορισμένα δημοσιεύματα στο εξωτερικό έσπευσαν, μετά την ανακοίνωση των υποψηφιοτήτων, να καταλογίσουν στον Λάνθιμο ότι «ανέβηκε στο κύμα» με τη συγκυρία του #metoo, αλλά αυτή η μομφή είναι το λιγότερο άδικη, γιατί το συγκεκριμένο σχέδιο ήταν «στο συρτάρι» του Λάνθιμου εδώ και 9-10 χρόνια.

...Περισσότερο αξίζει να σταθούμε σε μια δήλωση του συν-σεναριογράφου της ταινίας, του Αυστραλού Τόνι ΜακΝαμάρα: «Ένας Αυστραλός κι ένας Έλληνας είχαν την άνεση να κινηθούν πιο ελεύθερα αντλώντας υλικό από τη βρετανική ιστορία, κι αυτό τελικά λειτούργησε θετικά για την ταινία». Πράγματι, αρκετοί Βρετανοί δηλώνουν πως, βλέποντας την ταινία, αρχικά αντιδρούν αρνητικά με τις σεναριακές -σκηνοθετικές ελευθερίες, για να συνειδητοποιήσουν στη συνέχεια πως αυτό είναι προς όφελος της ταινίας... Στην «Ευνοούμενη», οι κρατικές αποφάσεις, αλλά και οι ίντριγκες που τις πλαισιώνουν, είναι γυναικεία, μακιαβελική υπόθεση, μια «τραγικο-κωμωδία», όπως γράφτηκε εύστοχα.

«....Με ενδιέφεραν κυρίως οι τρεις κεντρικοί γυναικείοι χαρακτήρες, η εξουσία τους, οι εύθραυστες σχέσεις τους και το πώς οι συμπεριφορές τόσο λίγων ανθρώπων μπορούν να αλλάξουν τα δεδομένα ενός πολέμου και τη μοίρα μιας χώρας. Για εμένα είναι ταυτόχρονα μια ερωτική ιστορία, με κωμικά, δραματικά και σκοτεινά σημεία» έχει πει ο Γιώργος Λάνθιμος.

....Μία από τις ταινίες που είδαν ο Λάνθιμος και ο διευθυντής φωτογραφίας Ρόμπι Ράιαν (σταθερός συνεργάτης του Κεν Λόουτς) κατά την περίοδο της προετοιμασίας ήταν το «Μπάρυ Λίντον» του Στάνλεϊ Κιούμπρικ. Ο τελειομανής Κιούμπρικ είχε ζητήσει να κατασκευαστούν ειδικοί φακοί ώστε να μπορεί να κινηματογραφήσει εσωτερικούς χώρους μόνο με τον φωτισμό κεριών. Ο Λάνθιμος, που έχει πει από παλιά ότι ο Κιούμπρικ είναι από τους πιο αγαπημένους του σκηνοθέτες, μαζί με τον Ρομπέρ Μπρεσσόν της «εσωτερικής ζωής» των χαρακτήρων, επέμεινε και σε αυτή την ταινία, με ελάχιστες παραχωρήσεις, στη χρήση ευρυγώνιων φακών και στον φυσικό φωτισμό των χώρων... Με κόστος παραγωγής που υπολογίζεται στα 15 εκατομμύρια δολάρια, η «Ευνοούμενη» του Λάνθιμου είναι μια μάλλον «μεσαία» παραγωγή, που αποδίδει στο πολλαπλάσιο. Ενδεικτικά, η (επίσης ταινία εποχής) «Μαίρη, η βασίλισσα της Σκωτίας», που προβάλλεται αυτή τη στιγμή και στην Ελλάδα, στοίχισε 25 εκατομμύρια δολάρια και μέχρι στιγμής δεν έχει καταφέρει να καλύψει το κόστος παραγωγής - όσο για την καλλιτεχνική απήχηση, δεν πλησιάζει ούτε στο ελάχιστο την ταινία του Λάνθιμου. Η ευτυχής εξέλιξη της «Ευνοούμενης» είχε προεξοφληθεί από τον Σεπτέμβριο, στο Φεστιβάλ Βενετίας. Προτού καν ανακοινωθούν τα βραβεία (η ταινία απέσπασε το «Αργυρό Λιοντάρι» από την κριτική επιτροπή αλλά και το Βραβείο Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας για την πρωταγωνίστρια Ολίβια Κόλμαν), το αμερικανικό επαγγελματικό περιοδικό «Hollywood Reporter» διατύπωνε με σιγουριά την άποψη ότι η ταινία του Λάνθιμου θα πρωταγωνιστήσει, μήνες μετά, και στις υποψηφιότητες για τα Όσκαρ.

....Ο Λάνθιμος, με την υποψηφιότητά του για το Όσκαρ σκηνοθεσίας γίνεται, έτσι, ο τρίτος Ελληνας που διεκδικεί το συγκεκριμένο Όσκαρ με μια διεθνή παραγωγή, μετά τον Μιχάλη Κακογιάννη («Ζορμπάς», 1964) και τον Κώστα Γαβρά («Ζ», 1989). Είχαν προηγηθεί, για τον Λάνθιμο, η υποψηφιότητά του για Όσκαρ με τον «Κυνόδοντα» και τον «Αστακό». Αξίζει βέβαια να επισημανθεί και η υποψηφιότητα στο μοντάζ για τον Γιώργο Μαυροψαρίδη, από τους κορυφαίους Έλληνες μοντέρ.

....Η «μεγάλη πορεία» του Λάνθιμου ξεκίνησε το 2009, όταν συμμετείχε με τον «Κυνόδοντα» στο παράλληλο πρόγραμμα «Ένα κάποιο βλέμμα» του Φεστιβάλ των Καννών, αποσπώντας το Μεγάλο Βραβείο της κριτικής επιτροπής. Όπως και στον «Κυνόδοντα», και στον «Αστακό», που ήταν πλέον μια βρετανική παραγωγή, τα πρόσωπα της ταινίας υπόκεινται σε έναν ξεκάθαρο πειθαναγκασμό -στον «Αστακό» καθορίζονται από την αμείλικτη υποχρέωση να βρουν σύντροφο υπό καφκικές συνθήκες.....(Κ. Τερζής)

Σχόλια:

Powered by Web Agency