Βρισκεστε εδω: ελλαδα | οικονομια | Φορολογικά : Με διπλό «καμπανάκι», προειδοποιούν τον Μητσοτάκη.

Φορολογικά : Με διπλό «καμπανάκι», προειδοποιούν τον Μητσοτάκη.

MHTSOTAKHS.LYPHΜε διπλό «καμπανάκι», ένα από τις Βρυξέλλες και ένα από το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών, προειδοποιήθηκε η κυβέρνηση Μητσοτάκη για τις φορολογικές ελαφρύνσεις που προτίθεται να θεσπίσει με νομοσχέδιο το οποίο σχεδιάζει να καταθέσει στη Βουλή το πρώτο δεκαήμερο του Αυγούστου. Και ενώ το «καμπανάκι» προειδοποιεί για κινδύνους δημοσιονομικού εκτροχιασμού, όσον αφορά το περιεχόμενο του νομοσχεδίου, τα μέτρα δεν θα ισχύσουν όλα άμεσα. Κάποια απλώνονται σε βάθος τετραετίας, ενώ αρκετά πρόκειται να ωφελήσουν τα υψηλότερα εισοδήματα.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η μείωση του ανώτερου συντελεστή φόρου εισοδήματος. Αυτός βρίσκεται σήμερα στο 45% και σχεδιάζεται να μειωθεί στο 42%, αν και η αρχική πρόθεση ήταν για μείωση στο 40%. Ή, ακόμη, η οριζόντια μείωση του ΕΝΦΙΑ (τον οποίο πλέον θα εισπράττουν οι δήμοι) κατά 30%, ανεξαρτήτως αξίας ακινήτου, κάτι που ποσοστικά σημαίνει μεγαλύτερο όφελος για τα «ακριβά» ακίνητα. Όπως επίσης θα ωφελούνται οι μέτοχοι των Α.Ε., οι οποίοι εισπράττουν μερίσματα, οι οποίοι, αν και έτυχαν μείωσης φόρου από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, θα τύχουν και νέας μείωσης, στο ήμισυ του σημερινού φόρου. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι θα εκδηλώνεται εκ μέρους των μετόχων ισχυρότερο αίτημα προς τις διοικήσεις των επιχειρήσεων για διανομή μερίσματος και, στον όποιο βαθμό οι τελευταίες θα ανταποκρίνονται, τότε θα μειώνεται το τμήμα εκείνο των ετήσιων αποτελεσμάτων από το οποίο προέρχεται το προς επανεπένδυση κέρδος.

Το πρώτο «καμπανάκι» ήρθε την επομένη κιόλας των εκλογών από τον Πιέρ Μοσκοβισί. Ελάχιστη ώρα αφότου ορκίστηκε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ο Γάλλος επίτροπος δήλωνε: «Οι αποφάσεις που ελήφθησαν μπορούν να τροποποιηθούν μόνο από το Eurogroup. Ήμασταν πολύ ακριβείς με τις απαιτήσεις για την προηγούμενη κυβέρνηση. Θα χρειαστεί να εξετάσουμε τη νέα κατάσταση. Υπήρξαν υποσχέσεις στη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας, τώρα ο κ. Μητσοτάκης είναι πρωθυπουργός... Θα συζητήσουμε την κατάλληλη ώρα πολύ συγκεκριμένα αιτήματα. Οι αποφάσεις λαμβάνονται εδώ από τους υπουργούς».

Ένα δεύτερο «καμπανάκι» ήρθε λίγα εικοσιτετράωρα αργότερα, και συγκεκριμένα στην παρουσίαση της τριμηνιαίας έκθεσης του ΙΟΒΕ, κατά τη διάρκεια της οποίας ο γενικός διευθυντής του ιδρύματος Νίκος Βέττας προειδοποιούσε για τους κινδύνους που συνεπάγεται μια συνολική μείωση των φορολογικών συντελεστών.

Όπως είπε: «Η μείωση των φορολογικών συντελεστών δεν μπορεί να είναι καθολική γιατί θα οδηγούσε σε δημοσιονομικό εκτροχιασμό. Απαιτούνται δύσκολες επιλογές και η μείωση των φορολογικών συντελεστών πρέπει να εστιαστεί στην ενίσχυση των κινήτρων για παραγωγή και αποταμίευση και όχι στην κατανάλωση».

Και πρόσθεσε: «Αν η φορολογία στα εισοδήματα απλοποιηθεί, πολύ χαμηλότεροι συντελεστές θα απέφεραν τα ίδια έσοδα στα κρατικά ταμεία, ενισχύοντας την ανάπτυξη και χρηματοδοτώντας και ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα για τους ασθενέστερους. Σύγχρονες μέθοδοι, κυρίως μέσω ηλεκτρονικών πληρωμών, μπορούν να συνδεθούν με τις εκπτώσεις φορών και να συμβάλουν κρίσιμα στην ευθυγράμμιση των κινήτρων των φορολογουμένων».

Τι θα περιέχει το νομοσχέδιο

Με βάση το κυβερνητικό σχέδιο, το νομοσχέδιο πρόκειται να κατατεθεί έως τις 10 Αυγούστου και σε αυτό θα περιλαμβάνονται:

* Μείωση συντελεστή φόρου επιχειρήσεων από το 28% στο 20% σε βάθος διετίας (θα μειωθεί το επόμενο στο 24% και το 2021 στο 20%).

* Μείωση συντελεστή φορολόγησης μερισμάτων των μετόχων από 10% στο 5% το 2020.

* Μείωση ΕΝΦΙΑ κατά 30% εντός διετίας.

* Παροχή έκπτωσης φόρου ίση με το 40% έως 50% της δαπάνης για ενεργειακή, λειτουργική ή αισθητική αναβάθμιση των κτηρίων.

* Αναστολή του φόρου επί του κέρδους στις αγοραπωλησίες ακινήτων (πρόκειται για τον λεγόμενο «φόρο υπεραξίας») για τρία χρόνια και ακολούθως η επανεξέτασή του από μηδενική βάση τον τέταρτο χρόνο. Υπενθυμίζεται εν προκειμένω ότι ο φόρος αυτός έχει ψηφιστεί το 2013, πλην όμως έχει παραμείνει ανενεργός αφενός λόγω της πτώσης των τιμών στην κτηματαγορά έως το 2017 και αφετέρου λόγω της πολυπλοκότητας του νόμου.

* Αναστολή του ΦΠΑ στην οικοδομική δραστηριότητα για τρία χρόνια. Υπενθυμίζεται ότι ο φόρος προβλεπόταν να επιβάλλεται με συντελεστή 15% στο κέρδος που προκύπτει ανάμεσα στην τιμή κτήσης και την τιμή πώλησης κάθε ακινήτου, αρχής γενομένης από την 1η Ιανουαρίου 2014. Επιβαρύνει τον πωλητή, ενώ ο αγοραστής οφείλει φόρο μεταβίβασης 3% επί της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου. Ο φόρος είχε ανασταλεί εξαιτίας της πολυπλοκότητάς του, με αποτέλεσμα τους μήνες που εφαρμόστηκε να ακυρωθούν εκατοντάδες συμβόλαια.

* Καθιέρωση εισαγωγικού φορολογικού συντελεστή στα φυσικά πρόσωπα, από το 22% στο 9%, προκειμένου για εισοδήματα έως 10.000 ευρώ χωρίς τη μείωση του αφορολογήτου και ταυτόχρονα η δημιουργία μιας νέας προοδευτικής φορολογικής κλίμακας η οποία θα έχει χαμηλότερο τον σημερινό ανώτατο φορολογικό συντελεστή. Ακόμη προβλέπεται και η σταδιακή κατάργηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης.

* Αναμόρφωση της ειδικής ρύθμισης των 120 δόσεων για όσους χρωστούν ποσά έως 3.000 ευρώ στην εφορία και στα ασφαλιστικά ταμεία, όπως και η εισαγωγή ενός πλαισίου ευνοϊκής μεταχείρισης των συνεπών φορολογουμένων και δανειοληπτών.

* Μείωση των συντελεστών ΦΠΑ από το 13% στο 11% και από 24% σε 22% εντός της τετραετίας.

* Σταδιακή καθιέρωση της υποχρεωτικής ηλεκτρονικής τιμολόγησης μεταξύ των επιχειρήσεων στις λεγόμενες "Business to Business Πωλήσεις" (B2B), που αποτελούν έναν από τους κύριους κλάδους στον τομέα των πωλήσεων, καθώς περιλαμβάνουν την προμήθεια αγαθών ή υπηρεσιώναπό μία επιχείρηση σε μία άλλη.

* Υιοθέτηση συστήματος ηλεκτρονικής παρακολούθησης των διακινούμενων φορτίων.

* Υποχρεωτική καθιέρωση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης για τους προμηθευτές του Δημοσίου και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στις λεγόμενες Business to Government (B2G) συναλλαγές ιδιωτών - κράτους.

* Μείωση της φορολογίας στο 10% για όλες τις ομάδες παραγωγών και τα συνεργατικά σχήματα.

* Σε ό,τι αφορά την Τοπική Αυτοδιοίκηση, προκρίνεται η είσπραξη του ΕΝΦΙΑ από τους δήμους. Ο ΕΝΦΙΑ, ως γνωστόν, είναι φόρος, όχι τέλος και προφανώς δεν μπορεί να μετατραπεί σε τέλος. Ωστόσο, όταν ο Κ. Μητσοτάκης είχε διατυπώσει την εν λόγω πρόταση πέρυσι στη ΔΕΘ, πολιτικοί, νομικοί και αυτοδιοικητικοί κύκλοι είχαν αντιδράσει επικαλούμενοι μεταξύ άλλων τα άρθρα 78/1 και 78/4, καθώς και το άρθρο 102/5, όπου αναφέρεται ότι επ' ουδενί επιτρέπεται σε θεσμό πλην της κρατικής διοίκησης η επιβολή και η είσπραξη φόρων, αφού κάτι τέτοιο αφορά τον σκληρό πυρήνα των λεγόμενων κρατικών αρμοδιοτήτων, που δεν μεταβιβάζονται...(Ν.Π.)

Σχόλια:

Powered by Web Agency